Webinarium: Między faktami a mitami
Co wpływa na kształtowanie pamięci?
Mimo wakacji prawie 70 nauczycieli,
edukatorów i wykładowców z całej Polski wzięło udział w webinarium dotyczącym
edukacji młodzieży w odniesieniu do historii Auschwitz i Holokaustu.
Prelegenci podzielili się swoją wiedzą
i badaniami z uczestnikami webinarium:
Robert Szuchta
przeanalizował obraz II wojny i Zagłady w podręcznikach szkolnych szkolnej
edukacji historycznej:
„Od
ponad dwudziestu lat jesteśmy świadkami zmian w obrazie historii II wojny
światowej. Wyznaczają je nie tylko nowe obszary badawcze, czy wykorzystanie
nowych źródeł historycznych, ale przede wszystkim nowe interpretacje i
perspektywy spojrzenia na odległą przeszłość. Jednym z centralnych obszarów
badań są stosunki polsko-żydowskie oraz postawy polskich chrześcijan wobec
Zagłady. W tych obszarach historia była zakłamana, a wielu kwestii nie
podejmowano nie tylko z powodów cenzuralnych. Społeczeństwo polskie w ten
sposób utraciło część swojej historii, a przez to także część tożsamości. Jak
zauważa Jan Tomasz Gross, aby powrócić do normalności musimy odzyskać własną
przeszłość. Aby to zrobić „będziemy ją musieli sobie opowiedzieć na nowo.”
dr hab. Piotr Trojański z
UP mówił na temat upolitycznienia pamięci o zagładzie Żydów w kontekście
Auschwitz :
„Pamięć
o Holokauście w Polsce przechodziła wiele zmian, które były uwarunkowane
politycznie. Propaganda komunistyczna manipulowała faktami i zakłamywała
historię, wyolbrzymiając martyrologie polską, jednocześnie deprecjonując
znaczenie Holokaustu, co doprowadziło do wymazania z polskiej pamięci
społecznej zagłady Żydów.
Sytuacja zmieniła się po transformacji ustrojowej, kiedy to w wyniku wielu procesów,
doszło do przywrócenia społecznej pamięci Holokaustu. Później kontynuowanie
rozliczeń z historią spotkało się jednak z oporem części społeczeństwa
polskiego, która nie chciała przyjąć do świadomości wyników nowych badań
historycznych. Niezadowolenie wykorzystały prawicowe środowiska polityczne.
Głosiły one potrzebę zmiany narodowej narracji historycznej na afirmującą
przeszłość. Wydaje się, że to manipulowanie historią ma na celu schlebiania
masom, które chcą widzieć naród polski tylko w dobrym świetle oraz jako ten
który najbardziej wycierpiał w czasie wojny. Narzędziami realizacji te polityki
są wykreowane w czasach komunizmu, a potem przywrócone i wzmocnione przez
prawicę mity związane z polską martyrologią".
dr Alicja Bartuś
przedstawiła wyniku badań dotyczące obrazu Auschwitz w świadomości małopolskich
uczniów :
„Komparatystyczne
podejście do nauczania historii czy wiedzy o społeczeństwie może być efektywną
metodą stosowana dla zrozumienia mechanizmów konfliktów i wojen. Niestety
podejście to jest rzadko stosowane w polskich szkołach.
Badania prowadzone wśród uczniów małopolskich szkół średnich
pokazały, że podobieństwa mechanizmów zbrodni w przeszłości i świecie
współczesnym pozostają dla nich niewidoczne i nieoczywiste. Pozyskana wiedza o
tragicznych wydarzeniach II wojny i towarzyszące jej emocje – współczucia dla
ofiar i potępienia dla sprawców – nie przekładają się na opinie i wnioski
dotyczące aktualnych zbrodni, konfliktów, ani na empatię wobec ofiar np.
uchodźców".
Po części wykładowej wywiązała się interesująca dyskusja , za którą dziękujemy prelegentom i uczestnikom
Dziękujemy również za
wsparcie i pomoc Juli Machnowskiej z Forum Dialogu.