Stawić czoła nienawiści
W
ciągu dwóch miesięcy, 400 uczniów z 15 małopolskich szkół,
wzięło
udział w seminariach, których hasło przewodnie nawiązywało
do słów Josepha Conrada:
„Byli zdobywcami, do tego zaś
potrzeba tylko bezmyślnej siły; i nie ma się czym szczycić, jeśli
się ją posiada, ponieważ siła ta jest po prostu przypadkiem i
wypływa ze słabości innych”.
Słowa
te otworzyły
pole do dyskusji nad tym, jaki chcemy budować świat: oparty na
dominacji czyli triumfie bezmyślnej siły, czy na sile wiedzy
argumentów wspólnych poglądów ucieranych w żarliwych, ale zawsze
merytorycznych debatach, których celem jest wspólnota
odpowiedzialności? Czy społeczeństwo ma być sumą egoizmów? Czy
Europa ma być efektem zwycięstwa najsilniejszej z bezmyślnych sił
nad innymi? Czy też wspólnotą, w której nie tyle korzyść
własna, co ludzka godność i wypływające z niej prawa człowieka
znajdują się na pierwszym miejscu? Czy po doświadczeniu „jądra
ciemności – Auschwitz” dojrzeliśmy do tego, by zrozumieć, że
próba sumowania egoizmów prowadzi jedynie do potęgowania różnic?
Że prawdziwa wspólnota dająca wszystkim największą korzyść,
rozwój i harmonijne życie wyrasta na bliskiej współpracy,
przyjaźni i poznawaniu siebie. Taka wspólnota pozostaje zawsze
otwarta na drugiego człowieka niezależnie od jego rasy, kultury,
religii czy orientacji. Taka wspólnota przyjmuje, a nie wyklucza.
Ocenia, ale jeszcze bardziej kocha. Opiera się na silnych wspólnych
wartościach, ale stara się do nich przekonywać, nie zmuszać.
Prawdziwą miara naszego człowieczeństwa jest bowiem nie to, jak
bardzo potrafimy wykluczać kogoś ze swej wspólnoty, ale to, jak
bardzo umiemy innych do niej włączać. Czyż nie na tym zostało
ufundowane całe chrześcijaństwo, szerzej – fundament
Europy?
Podczas pobytu w Oświęcimiu uczniowie z małopolskich szkół odwiedzili
Muzeum Auschwitz oraz wzięli
udział w cyklu warsztatów i wykładów. Dotyczyły
one następujących kwestii:
„Życie Żydów w przedwojennym
Oświęcimiu”
„Wykorzystanie propagandy w czasach Trzeciej
Rzeszy”
„Polacy jako uchodźcy w czasie II wojny i po jej
zakończeniu”
„Słowa ostre jak maczety - rola propagandy w
czasie ludobójstwa w Rwandzie”
Zajęcia prowadziły:
Joanna Bieszczad, Joanna Chrząszcz-Wronka, Maciej Zabierowski i
Alicja Bartuś.
Projekt miał
na celu
wypracowanie modelu podróży studyjnej, która nie ograniczy się
tylko do wizyty w Muzeum Auschwitz, ale wzbudzi refleksję nad obecną
sytuacją w świecie oraz uwrażliwi uczniów na przejawy
nietolerancji, antysemityzmu, rasizmu czy ksenofobii.
Program
został
zrealizowany
przez Urząd
Marszałkowski Województwa Małopolskiego we współpracy z
Oświęcimskim Forum Praw Człowieka, Biblioteką Galeria Książki,
Centrum Żydowskim w Oświęcimiu, Państwowym Muzeum
Auschwitz-Birkenau oraz Fundacją na rzecz MDSM.
Zobacz galerię...