Czym jest człowieczeństwo?
Zachęcamy do obejrzenia 10 filmów, które są efektem współpracy Oświęcimskiego Instytutu Praw Człowieka oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Instytut Sztuki Mediów im. prof. Ryszarda Winiarskiego. Te pełne refleksji prace można znakomicie wykorzystać do dyskusji z młodzieżą np. podczas lekcji wychowawczych, etyki czy wiedzy o społeczeństwie.
6 milionów
"6 milionów" swoim tytułem nawiązuje wprost do liczby Żydów zamordowanych podczas II wojny światowej. W tak ogromnej liczbie gubi się często człowiek. A przecież każdy z zamordowanych był autonomiczną jednostką, miał rodzinę, marzenia, plany na przyszłość” – wyjaśnia młoda autorka. Jej praca jest jedną z dziesięciu powstałych w ramach zakończonego wczoraj projektu „Sztuka. pamięć, człowieczeństwo” przygotowanego wspólnie przez OIPC i...
Bardziej polskie miasto
Bardziej polskie miasto Przedstawiamy drugą z prac powstałych podczas seminarium: "Sztuka, pamięć, człowieczeństwo". Patryk Krendzelak w swoim utworze wideo podejmuję próbę wizualizacji swojego rodzinnego miasta - Piaseczna jako miejsca silniej polskiej tradycji. "Podczas spaceru po mieście, wspierając się sztuczną inteligencją, usuwam z przestrzeni miejskiej elementy naznaczone innymi kulturami, te „niepewnego pochodzenia” są...
Czy do człowieczeństwa potrzebna jest nam więcej niż jedna osoba?
CZY DO CZŁOWIECZEŃSTWA POTRZEBNA JEST NAM WIĘCEJ NIŻ JEDNA OSOBA? Ala Rutowska i Ola Wierucka w swojej pracy stawiają pytanie o rozumienie człowieczeństwa. „Tytułowe pytanie rozbijamy na słowa, które łączą się w odpowiedzi i tworzą kolejne pytania. Czy do życia potrzebna jest nam druga osoba? Czy potrafimy żyć sami? Jakie „sensy” do naszego życia wnoszą inni ludzie?” – wyjaśniają autorki pracy wideo. Ala Rytowska jest studentką na Wydziale Sztuki...
kto nie dotknął, ten nie widział
KTO NIE DOTKNĄŁ, TEN NIE WIDZIAŁ Basia Ciacek zastanawia się nad wybiórczością naszej pamięci i nad jej zniekształcaniem. O swojej pracy mówi: „To niedoskonałe i zniekształcone przez emocje doświadczenia czasu i zmian. Bawiąc się autoportretem jako pamiątką siebie samej na tle pozszywanych tkanin i porozrywanych zdjęć tworzę patchwork wyobrażeń. Jak w myślach przeinaczam i zniekształcam rzeczywiste obrazy ilustrując ulotność ich realności. To przypomina...
Kamień jest pamięcią
KAMIEŃ JEST PAMIĘCIĄ „Kamień jest dla mnie metaforą przeszłości. Jest bezwzględny w swojej niezmienności. Przeszłość i kamień po prostu trwają. Nie da się zmienić przeszłości żadnymi działaniami, tak jak nie da się zmienić kamienia używając jedynie siły ludzkiego ciała” - mówi o swojej pracy Joanna Klikowicz. Artystka pochyla się nad strategiami budowania relacji ze zjawiskami niewygodnymi, nieporęcznymi, ciężkimi, trudnymi w obyciu. Joanna Klikowicz...
Zupa pomidorowa
ZUPA POMIDOROWA - Z RYŻEM CZY MAKARONEM? O drobnych różnicach, które potrafią nas dzielić, mówi praca Liwii Mazurkiewicz i Dagi Urman pt. "Zupa pomidorowa". Tytułowa zupa potraktowana została przez artystki jako uniwersalny symbol popularnego i lubianego dania, spożywanego prawie na całym świecie. Jednak jego entuzjaści dzielą się na specyficzne dwa obozy: jedni wolą jeść pomidorową z ryżem, drudzy - z makaronem. „Nasza praca ma wymiar paraboliczny. Z...
Atlantyda
Atlantyda Projekt Mileny Pikul jest animowaną interpretację wiersza „Atlantyda” Wisławy Szymborskiej, gdzie poetka porusza temat upadku owianej legendami mitycznej cywilizacji i zastanowi się czy można funkcjonować bez tradycji, bez bagażu historii. Milena Pikul w swojej interpretacji wiersza posługuje się ilustrowanym stylem narracji, wprowadza w stan smutku i tęsknoty za czymś co nieuniknione. Milena Pikul jest absolwentką Wydziału Grafiki ASP w Warszawie i...
Stereotypy
Stereotypy są powszechne i powierzchowne, uproszczają i spłycają rzeczywistość. Z pozoru wydają się być niegroźne, ale często prowadzą do uprzedzeń i dyskryminacji. „Prezentujemy w filmie wizerunki, z którymi byłyśmy utożsamiane z racji pobieżnej oceny naszego wyglądu. Oparte są o powszechne przekonania dotyczące danej grupy etnicznej, których emanacją są stroje na bale przebierańców dostępne w internecie” – mówią twórcy i twórczynie tej pracy.
...
Zone
Zone Paweł Bednarczyk w swoim performansie ukazuje desperacką próbę zmierzenia się z emocjami, które odczuwa w związku z sytuacją na polsko – białoruskiej granicy. „Poprzez powtarzalne, niemal że mantryczny akt zakładania na siebie kolejnych warstw odzieży, próbuję odciąć się od przytłaczającego mnie wstydu. Narastająca ilość ubrań staje się nowym, niemożliwym do uniesienia ciężarem, symbolizuje niemożliwą do przepracowania traumę jednostki mającej...
Dlaczego dzieci bawią się w wojnę?
Dlaczego dzieci bawią się w wojnę? Agresja Rosji na Ukrainę zburzyła życie wielu rodzin. Docierające do nas obrazy bombardowanych miast i wsi, napływ ludzi uciekających przed okrucieństwami wojną, pojawienie się w szkołach i przedszkolach dzieci z Ukrainy przyczyniło się jednocześnie do zwiększenia "zabaw w wojnę". Bardzo aktualne jest zatem pytanie postawione przez autorów pracy: Dlaczego dzieci bawią się w wojnę? Dziecięca zabawa małymi...